Μικρά «μυστικά» για υγιή δόντια!

Fotolia 63054040 Subscription Monthly XL

1) Βουρτσίζουμε τα δόντια μας κάθε βράδυ
Όσο κουρασμένοι κι αν νιώθουμε το βράδυ, δεν πρέπει ποτέ να παραμελούμε το βούρτσισμα των δοντιών μας. Είναι πολύ σημαντικό να κοιμόμαστε με καθαρό στόμα, διότι ο οργανισμός μας (που κοιμάται) δεν παράγει μεγάλες ποσότητες σάλιου όπως κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το σάλιο, όμως, είναι σημαντικότατος προστατευτικός παράγοντας κατά των οξέων των μικροβίων που φυσιολογικά ή όχι υπάρχουν στο στόμα μας.

2) Πρωινό με γλυκά
Η ζάχαρη που καταναλώνουμε με το πρωινό, αν δε βουρτσίσουμε τα δόντια μας, θα μείνει όλη μέρα μέσα στο στόμα μας. Ο οργανισμός μας με το σάλιο που παράγει έχει τη δυνατότητα να μας προστατέψει αρκετά. Δε συμβαίνει, όμως, το ίδιο και στα παιδιά, των οποίων η αδαμαντίνη (σμάλτο) των δοντιών είναι ακόμα «ανώριμη», δηλαδή όχι τόσο σκληρή για να αντέχει τα οξέα των μικροβίων. Συνεπώς, ακόμα κι αν το παιδί μας πλένει τα δόντια του μετά το πρωινό, αποφεύγουμε να του δίνουμε για το σχολείο κάποιο γλυκό για κολατσιό.

3) Πρωινό με (φυσικό) χυμό πορτοκάλι
Είναι σημαντικό στο πρωινό μας να συμπεριλαμβάνεται και ένα ποτήρι φυσικός χυμός. Πόσοι από εμάς πάμε και βουρτσίζουμε τα δόντια μας αμέσως μετά; Ξέρουμε ότι προηγουμένως πρέπει να ξεπλύνουμε καλά το στόμα μας; Το οξύ που περιέχουν τα πορτοκάλια και άλλα φρούτα μπορεί να διαβρώσει το σμάλτο των δοντιών, κυρίως αν με το βούρτσισμα το «τρίψουμε» πάνω στα δόντια. Διάβρωση μπορεί επίσης να προκληθεί στο σμάλτο των δοντιών από τα αναψυκτικά, τα ενεργειακά ποτά, ακόμα και από το χλώριο που έχουν οι πισίνες. Αποτέλεσμα της διάβρωσης είναι κυρίως η υπερευαισθησία των δοντιών στα θερμικά ερεθίσματα.

4) Τσίχλες χωρίς ζάχαρη
Πολλοί από εμάς χρησιμοποιούμε τσίχλες χωρίς ζάχαρη. Γνωρίζουμε ότι ωφελούμε έτσι τα δόντια μας με 2 τρόπους; Πρώτον παράγεται με τη μάσηση περισσότερο σάλιο, του οποίου το ρόλο αναφέραμε ήδη και δεύτερον με τη μάσηση της τσίχλας απομακρύνουμε μηχανικά την πλάκα που δημιουργείται στα δόντια μας από τις τροφές που καταναλώνουμε.

5) Βούρτσισμα με μαλακή οδοντόβουρτσα
Με το βούρτσισμα των δοντιών δεν προσπαθούμε να τα καθαρίσουμε από τις τροφές που πιθανόν να έχουν απομείνει μέσα στο στόμα μας. Αυτό το πετυχαίνουμε με ένα απλό ξέπλυμα του στόματός μας. Με τη βούρτσα μας θέλουμε να καθαρίσουμε τα δόντια μας από τον υμένα (πλάκα) που δημιουργείται πάνω στα δόντια μας από τις τροφές που καταναλώνουμε. Ο υμένας αυτός, πάνω στον οποίο προσκολλώνται τα μικρόβια, τις πρώτες ώρες είναι μαλακός. Με την πάροδο μεγάλου χρονικού διαστήματος ενασβεστιώνεται από το σάλιο και δημιουργείται η πέτρα.

Έτσι, δε χρειάζεται δύναμη για την αφαίρεσή του. Προσπαθούμε με ήπιες κινήσεις να ωθήσουμε τις ίνες τις βούρτσας μας ανάμεσα στα δόντια και στα όριά τους με τα ούλα. Αν βάλουμε μεγάλη δύναμη με μια σκληρή, ακόμα και με μια μέτρια οδοντόβουρτσα, υπάρχει κίνδυνος να τραυματίσουμε τα ούλα και να προκαλέσουμε αποτριβή του σμάλτου του δοντιού στα όρια με τα ούλα, όπου είναι πιο λεπτό, με αποτέλεσμα την υπερευαισθησία των δοντιών στα σημεία αυτά. Ακόμη, στις μασητικές επιφάνειες οι ίνες μιας μαλακής οδοντόβουρτσας εισχωρούν καλύτερα στις αύλακες και τις καθαρίζουν αποτελεσματικότερα, θέσεις οι οποίες είναι και οι πρώτες που κατακρατούν πλάκα.

6) Γλώσσα
Δεν ξεχνάμε στο τέλος του βουρτσίσματος των δοντιών να βουρτσίζουμε και τη γλώσσα μας. Η γλώσσα μας έχει θέσεις (θηλές) στις οποίες εύκολα εισχωρούν τα μικρόβια. Το αποτέλεσμα των οξέων που παράγονται στις θέσεις αυτές είναι η κακοσμία του στόματος. Κακοσμία προκαλείται και από την πέτρα, γι’ αυτό και πρέπει να πηγαίνετε συχνά στον οδοντίατρο για την αφαίρεσή της, αφού κάτω από τα ούλα είναι αδύνατον να καθαρίσετε τα δόντια σας. Από τα παραπάνω, όμως, μπορείτε να καταλάβετε ότι είναι στο χέρι σας να μας βλέπετε μόνο μια φορά το χρόνο και η επίσκεψη να είναι εύκολη και σχετικά ευχάριστη.

Πώς να διατηρήσετε λοιπόν ένα υγιές χαμόγελο;

  1. Βουρτσίζετε σωστά τα δόντια σας με μία φθοριούχο οδοντόκρεμα, εγκεκριμένη από τις αρμόδιες υγειονομικές αρχές, δύο φορές την ημέρα ή και πιο συχνά αν σας το έχει συστήσει ο οδοντίατρος σας.
  2. Ακολουθείστε μια καλά ισορροπημένη διατροφή. Περιορίστε τα σνακ-τσιμπολογήματα μεταξύ των γευμάτων
  3. Μια φορά την ημέρα να καθαρίζετε τα μεσοδόντια διαστήματα  με τη χρήση οδοντικού νήματος ή κάποιου άλλου μέσου μεσοδόντιου καθαρισμού
  4. Προγραμματίστε τακτικές επισκέψεις στον οδοντίατρο για έλεγχο. Ο καθαρισμός των δοντιών από τον οδοντίατρο και η εξέταση τους από τον ίδιο αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του προγράμματος διατήρησης ενός υγιούς χαμόγελου.

 

 

Share:
Skip to content